zondag 21 september 2014

Water en wonen

Vorige week heb ik al verteld dat de regenwaterput geplaatst werd. Nu is het verplicht in Kalmthout om bij een nieuwbouw of grondige verbouwing om het hemelwater op eigen terrein te verwerken, wat dus, in ons geval, inhoudt dat al het regenwater van de daken opgevangen wordt in een grote put en van daaruit eventueel kan overlopen naar een grote zak met keien en zo in de bodem kan wegtrekken.
Fijn, zo'n put. Je ziet daar niet echt iets van, behalve het deksel. Maar ja, je hebt die dan, het water dat daar in belandt is zacht, bevat dus nauwelijks kalk en is door de filters die er op zitten ook proper.

Als je op een jaar bekijkt hoeveel water je verbruikt en waar dat water naar toe gaat, dan zie je al snel dat een heel groot gedeelte naar puur huishoudelijk gebruik gaat: wassen en poetsen. Het drinkwater hier in Kalmthout is hard waardoor je meer product per keer nodig hebt. Om iets schoon te krijgen en zuinig met je product te kunnen zijn, gebruik je veel beter zacht water.
En laten we daar nu net een grote put van 7.500l voor hebben!
Wassen en plassen zal dus in de toekomst met regenwater gebeuren, ook de toiletten zullen hun reservoir met regenwater vullen.

Wassen en plassen doen we al jaren zo ecologisch mogelijk. Ook weer vanuit de overtuiging dat we geen extra chemische producten in huis willen hebben. Een van de standaardproducten in huis is  de allesreiniger van Ecover. Ecover is  een Belgische producent van onderhoudsproducten op een plantaardelijke basis.
Leuk weetje: de fabriek in Malle was de allereerste ecologische fabriek ter wereld en werd door dezelfde architect ontworpen. 
Op een paar uitzonderingen na, vind je bij ons geen "gewone", op aardolie gebaseerde, kuis- of onderhoudsproducten. Ook een allegaartje aan specifieke producten voor allerlei verschillende oppervlakten, vermijd ik. En die zeldzame keer dat ik me laat verleiden en toch eens iets probeer, beklaag ik het met keer op keer.
Buiten het feit dat al die verschillende producten eigenlijk kei veel geld kosten en je voor alles wel iets anders nodig hebt (waardoor het nog duurder wordt), vind ik geen van allen aangenaam om mee te werken. Ofwel moet je handschoenen aantrekken wegens te bijtend, ofwel krijgt heel je huis een chemisch parfum, enz. Over de uiteindelijke doeltreffendheid valt ook nog veel te discussiëren.

Na scha en schande heb ik al dikwijls ondervonden dat de ouderwetse producten eigenlijk nog het allerbeste zijn. En weet je wat? Die zijn nog het meest ecologisch én meestal het goedkoopste.
Zo gebruik ik om te dweilen het liefst bruine zeep, doet azijn wonderen in de badkamer en de sodakristallen maken op hun tijd de (af)wasmachine proper.
Alleen voor het wassen gebruiken we een "gewoon" merk. Vooral omdat Matthijs zoveel allergieën heeft en we van dat ene merk weten dat het geen problemen heeft. Maar voor hardnekkige vlekken (denk aan vieze bodies door lekkende pampers, ed) gebruik ik een kei ouderwets middel: ossengalzeep. Ik heb ondertussen een aantal merken uitgetest. Maar favoriet blijft toch die van ImseVimse. Die ruikt het minst lekker (lees: is de enigste die echt naar gal ruikt), maar daar heb ik echt al veel bruine bodies terug wit mee gekregen, zelfs oudere vlekken. Voor mij dus geen roze bussen oid.

Internet staat vol met allerlei tips en trucs om je huishouden op een ecologische manier te doen. Van zelf zeep en poetsmiddelen maken tot de beste merken en producten.
Veel stof voor inspiratie. En het leuke is: je kan het zo duur of zo goedkoop maken als je zelf wilt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten